
Vi er begyndt at høre om en mærkelig tendens, der foregår rundt omkring i klubberne, hvor dem der skal være flagposter til blandt andet træning, bare forsvinder fra ryttergården.
Vi begynder at høre ret ofte, at når der er træning, rundt omkring i landet, hvilket kræver flagposter, på alle, eller udvalgte steder, simpelthen bare forsvinder fra ryttergården. Nogle steder skal man skrive sig på som flagpost, inden man kan begynde at træne, andre steder, klarer man det på anden vis, men når den, eller de personer, så skal være flagpost, så dukker de ikke op, eller forsvinder helt fra området, og lusker stille og roligt derfra, og så er det for sent, og andre skal tage over.
Sikkerhed for alle
Hvad der er bag denne tankegang, det ved vi ganske enkelt ikke, men det virker som om at, når dem der skal være flagpost, har været ude at træne, eller deres børn har, ikke gider blive hængende, for at gøre noget for andre kørere, der er til stede i klubben. Når de, eller deres børn kører, så skal der satme være flagposter, alt andet er jo for galt, men når de, eller deres børn er færdige med at træne, så er det lige meget, så skrider man bare, for hvorfor skal man selv gøre en indsats.
Skal stå sammen
Rigtigt mange klubber og foreninger mangler frivillige, også bare til helt almindelig træning, så det er vigtigt at alle står sammen, og hjælper hinanden med flagposter, lige så ofte som man hjælper hinanden i ryttergården, hvis en kører har maskinproblemer, og det er heldigvis ikke forsvundet.
Ofte de samme der er flagpost
Vi hører mange gange fra forældre, der er noget frustrerede over dette, for det sker ikke kun i deres egne klubber, men også hos dem de besøger, og her vil de ikke undvære denne sikkerhed, og må derfor selv træde i karakter, og tage en flagpost, der hvor de er på besøg, og endda i flere træninger i træk. Det er rigtigt ofte de samme der kommer til at hænge på den opgave, og kan da ikke være rigtigt, at man ikke kan ofre lidt tid på andre end sig selv.
Hvad gør man ved problemet
Svenskerflag bruger nogle, heldigvis ikke så mange, for det er lige så usikkert som en EYE-Track, der reagerer på skygger, eller vandspejl, og når de ikke har virket tilpas længe, så er kørerne ligeglade. Man kunne vel bare nægte kørerne adgang til banen, indtil der var flagposter, der trådte til, men så er klubberne bange for at kørerne bliver væk, hvis deres regler bliver alt for stramme, og de finder andre steder. Vi har ikke et super godt svar på, hvad man kan gøre, for man kan jo ikke rende rundt og holde øje med alle, så de tager deres flagposter, men det burde altså heller ikke være nødvendigt.
Det er altså nødvendigt at se udover egen næsetip, og gøre noget for andre, for det handler ikke kun om en selv, eller børn, for her skal alle stå sammen, så det kører i en helhed.
Heldigvis er det langtfra alle der har denne tilgang, vi oplever mange der troligt tager deres plads, når de er skrevet på listen, og bruger de 15-30 minutter på andre kørere. Det er desværre så også dem, der står med problemet, når de andre smutter, og kan ikke være rigtigt.
















