Bliv del af noget større, med mange fordele, uden af være på et Team - Se hvordan her

Portræt

Lukas Ørstrøm er en del af Randers Talent og Elite i 2024

Artikel foto: Lukas Ørstrøm

Crossbladet har fået en snak med Lukas Ørstrøm fra Silkeborg, der er blevet en del af det nye Randers Talent og Elite i 2024.

Vi har fået en snak med Lukas Ørstrøm på 13år, der kommer fra Silkeborg, hvor han til dagligt går i 7. klasse, og kører motocross på topplan. Lukas er en af de hurtige 85cc B-kørere, i Danmark, og det har altså givet ham og familien en ny mulighed her i 2024 sæsonen, efter de blev kontaktet af Randers Motor Sport, der havde et tilbud som de simpelthen ikke kunne sige nej til.

Kom i gang som 5årig

Lukas Ørstrøm fik som mange andre børn i hans alder, en PW50 i julegave, som han kunne ræse rundt på derhjemme, men det gik ikke helt efter planen. Lukas bragede nemlig ind i huset, og så blev den altså lige sat til side et halvt års tid, men der var altså alligevel et eller andet spændende ved det. Lukas kom ud på Elling banen, hos Silkeborg Motor Sport i 2016, og efter denne første gang på en rigtig motocross bane, så har han ikke set sig tilbage, og løbende gjort store fremskridt.

Har trænet hele vinteren

Familien Ørstrøm kommer ikke sydpå i 2023/2024 for at træne, ligesom mange andre vælger, men de har været i gang, i Danmark, mere eller mindre hele vinteren, når vejret har tilladt det. Motocross er langt mere end bare at køre på banerne, for der er også den fysiske træning, der skal holdes ved lige, og det kan Lukas altså lidt mere end normalt, efter han er blevet en del af det nye Randers program.

Randers Talent og Elite – RTE

RTE som Randers Talent og Elite hedder i forkortet udgave, er noget under Team Danmark viften, og er en afdeling under Kultur og Fritid, hos Randers kommune. RTE har til formål at hjælpe talent og eliteklubber, hvilket Randers Motor Sport blandt andet også er en del af, og her kan de give deres kørere et springbræt i deres stræben efter at komme med i verdenseliten.

Mikkel Caprani og Line Dam

Lukas Ørstrøm fortæller til crossbladet.dk at han modtog en mail fra Randers Motor Sport, og om han ville komme med til et informationsmøde, omkring dette nye projekt. Det ville han naturligvis gerne, og kort herefter takkede de ja til dette flotte tilbud, hvilket betyder at han nu sammen med 6-7 kørere, bliver trænet af Mikkel Caprani og Line Dam. RTE sørger blandt andet for den fysiske træning, sammen med andre eliteudøvere fra andre sportsgrene, mens Mikkel og Line, mødes med kørerne, en gang ugentlig om vinteren. Dette har til formål at ruste køreren til den kommende sæson, fortæller Mikkel Caprani til crossbladet, da vi fangede ham på mobilen, i forbindelse med dette portræt.

Satser på EM 2024

Lukas Ørstrøm skal køre EM Motocross i 2024, hvilket bliver hans største fokusområde, men der er naturligvis plads til meget andet. EM starter ud i Danmark, og skal også køres i Tyskland og Holland, men det kræver altså noget af en som kører. Først skal man kvalle sig ind, til at kan køre med i EM, og her går der cirka 50 kørere videre mod en semifinale, hvor så igen, halvdelen kommer til finalen.

Dette er noget de har arbejdet hårdt på, igennem en lang periode, men de forventer også deltagelse i DM, samt nogle endnu ikke planlagte Tyske løb, for at holde sig aktiv.

125cc spøger

Da crossbladet snakkede med Lukas, så kom hans far (Alexander) lige ind med en kommentar, midt i samtalen, at de gik og kiggede lidt på muligheden, for at få Lukas på en 125cc. Planen er at han skal have en her i 2024, men skal bruges som træningscykel, så han kan vænne sig til den, og tanken om en lidt større maskine, som mon ikke vi kommer til at se Lukas køre 125cc i 2025/26

Det bliver spændende at se hvordan det hele udvikler sig her i 2024, hvor der også sker en masse nye ting hos familien Ørstrøm. Det holder vi naturligvis øje med, her hos crossbladet.dk

Følg med Lukas Ørstrøm

Følg ham på Instagram her


 

crossbladet.dk

Tak fordi du læser med på Crossbladet.dk - Du kan læse mere om, hvem "vi" er, samt finde vores kontakt information på siden OM Crossbladet.dk
Back to top button
Crossbladet.dk