MX Dopingkontrol

Dopingkontrol til MX løb i Danmark

Der er ingen tvivl, alle Danske sportsatleter ved at der er nultolerance, hvad angår doping i Dansk idræt, og det gælder også i motorsporten. Der har tidligere været enkelte dopingkontroller ved mx løb i Danmark, men det har langt oftest været ved de store løb, hvor de mere professionelle motocross kørere, har deltaget, men det er blevet lavet om i nyere tid. Anti Doping Danmark også kendt som ADD, har ved størstedelen af de Danske motorløb kontrol, der laves ved urinprøver, men der er kommet noget nyt til i 2023, eller måske tidligere, for denne information har ikke været nær så tydelig, som ønsket. Efter en dopingkontrol til et Jysk MX Løb, hvor crossbladet var med, så opdagede vi at der er kommet en ny kontrol.

AES Kontrol – Motocross Dopingkontrol

Danmarks Motor Union (DMU) har lavet deres egen dopingkontrol, som de kalder en AES kontrol, men hvad AES lige præcis står for, det har vi endnu ikke hørt nærmere om. Vi ville dog ønske at de ville informere lidt mere om det, og gjorde langt mere synligt, at de vil komme til flere kontroller, flere steder i landet, også til de mindre løb, hvor vi var til stede, fremfor blot rende på dem, egentlig uden at vide, hvem det er.

DMU har rådført sig hos Doping Danmark samt Danmarks Idrætsforbund i processen, hvor de har lavet deres egen AES Kontrol, men er den lige så sikker, som en urinprøve. Efter de besøgte løbet i Hadsund, har crossbladet snakket med flere omkring måden, som DMU gør dette på, og her kan man mærke en form for usikkerhed. DMU bruger spyttest, og så tester de ikke for det hele, ved de udvalgte kørere, men kun stikprøvekontrol, af blandt andet alkohol og euforiserende stoffer, men ikke begge dele, hver gang. Det vil altså sige at en kører, der har taget stoffer en weekend, enten ved egen vilje, eller på anden vis, bliver testet for alkohol, og går fri, fordi de ikke tester det hele. Er det mon også holdbart.

Crossbladet.dk kunne godt tænke sig langt mere åbenhed fra forbundet, specielt omkring dopingkontrol, så kørerne hele tiden bliver mindet om, at det ikke hører hjemme i sporten. Men også med den information, at de kan komme når som helst, og hvor som helst, og så er det ikke bare køreren, de tester, men også de mange officials, der er kørerens sikkerhed på landets baner.

Back to top button
Crossbladet.dk