GÅ IKKE GLIP AF VORES SENESTE OPLEVELSER, FØLG MED PÅ - FACEBOOK | INSTAGRAM

Motocross Nyheder

Vær flagpost, når du er flagpost, du er kørerens sikkerhed på banen

Artikel foto: Flagpost

Mange kender ordlyden, kør bil, når du kører bil, og det samme er gældende for flagposter, for fokus forsvinder let, når man står ude på banerne, blandt andet gennem mobilerne.

Crossbladet har gennem en længere periode, oplevet episoder både i DMU og DMCU, der ikke burde ske, men det kan være fordi man ikke har gjort det tydeligt nok, eller forklaret alvoren i at være flagpost, selvom man er frivillig, og blot ønsker at hjælpe. Dette er på ingen måde en skræmmekampagne, men der i mod et opråb, så det kan blive endnu bedre på landets baner, for der sker nogle ting, der ikke skal ske, men vi ønsker mere fokus på dette område, så det kan blive bedre.

Du er kørerens sikkerhed

Når man vælger at være flagpost til et motocross løb, så er du kørerens sikkerhed, for de har ikke en chance for at se hvad der sker “på den anden side” og det er grunden til at du står med flagene. Det er utroligt vigtigt at have fokus på det banespor, man bliver tildelt, for det mindste øjeblik, hvor du er uopmærksom, og ikke advarer kørerene der kommer mod stedet, kan det gå helt galt.

Det er en ære at være flagpost

Det at være flagpost, skal man sætte en ære i, også selvom det kan være en lang dag, enten i regnvejr, eller bagende hede, eller blæsevejr. Rigtigt mange sætter pris på dig, som flagpost, både fordi du vil bruge din fritid på det, men også fordi du er med til at undgå flere uheld, ved uheldet.

Mobilerne fjerner fokus

Vi har oplevet rigtigt mange flagposter, der enten står op og roder med mobilen, filmer kørerne, eller sidder ned og ser et eller andet på blandt andet Youtube, og så endda med headset på, så man bedre kan høre det. Lige her er alt fokus væk, og kørerens sikkerhed er minimeret, og hvis flagposten overhovedet opdager en væltet kører, så kan det være for sent. Kan man gå så vidt at man skal begynde at inddrage mobilerne fra flagposterne, inden der køres, så de ikke fjerner fokus på banesporet. Det er nye tider, men igen, så bliver det svært at få frivillige, hvilket det allerede er, men hvis man nu får forklaret, hvor vigtigt det er, at man ikke sidder med mobilen fremme, mens der køres, og at man kan bruge den mellem heatene, eller træningerne, så kunne det måske lade sig gøre. Nogle steder får man en “radio” udleveret, så man kan kalde på hjælp, men det er ikke alle steder, og her er en mobil et godt værktøj, men det skal ikke bruges til alt andet i perioden man er flagpost.

Vær flagpost, når du er flagpost – Du er kørerens sikkerhed.

Meget korte oplæringer

Vi har oplevet flere gange, at når der kommer frivillige, der gerne vil hjælpe til, får en meget kort oplæring, for enten ved de intet om det at være flagpost, eller så ved de ikke hvor vigtige de egentlig er, når de sendes afsted mod deres poster. Her savner vi at der “bankes i bordet” og at man virkelig forklarer, hvor vigtige de er, i den del af deres frivillige arbejde, og hvor glade man er for de overhovedet er kommet til banen, for at hjælpe, for uden de mange frivillige flagposter, var der ingen løb. Ydermere så forklares (ikke altid) at de er kørerens sikkerhed, og mobilen skal blive i lommen, når der er kørere på banen. Vi har ofte oplevet at man står i en lille klynge, mellem en masse andre mennesker, og så forklarer man på 5-10 minutter hvad “flagene gør” og hvad man skal gøre. Vi kunne godt tænke os, at man flere steder trak dem til side, så der ikke var andre, og fik forklaret det, så alle forstod det, så der ikke opstår tvivl, og farlige situationer på banen, hvilket er med til at begrænse uheld.

Oplever det mest på Maxi

Langt størstedelen af de episoder, vi har oplevet med flagposterne, er på maxi banerne, for på de små baner, er der kommet klart mere fokus på det, hvor forældrene selv er med til at skabe sikkerheden. Her er de både flagposter og opsamlere, og vi oplever det langt fra i samme grad, som på maxi banerne, der også er større og længere, hvor der er langt flere poster med afstand.

Nogle gør det allerede

Nu skal det heller ikke lyde som om, at ingen gør det, for vi ser også baner og klubber der smider et stort arbejde i at oplære flagposterne, også på selve løbsdagen, og hvor det fungerer lige som det skal. Det er bare ikke alle steder, og måske kan de klubber der har godt styr på det, hjælpe med værktøjer til de andre klubber, hvordan man skaber det fokus, der skal være på banerne.

Hvordan gør vi det bedre

Der findes allerede en video på Youtube, der forklarer hvad man skal gøre som flagpost, endda en rigtig god en af slagsen, men taget i betragtning af, hvor meget vi har set klubberne dele den, i den tid crossbladet har været online, og det antal visningerne den har, så er det altså ikke mange der reelt ser den. Den er set under 3000 gange på fire år, og det afslører, at man ikke rammer plet.

Se video herunder:

(Klik play på den indsatte skærm, for at se video)

Hvad gør man så?

Hvis sådan en video, du kan se herover, ikke rammer plet, hvad gør man så? Den burde ramme plet, for det kan ikke forklares bedre. Skal man have ungdommen med indover, så man også kan se det er cool at være flagpost, og gøre et stykke frivilligt arbejde, så man kan få den rigtige fede følelse, man får, når man hjælper andre, hvilket jo er essensen i dette at være official.

Vi håber der kommer mere fokus på de frivillige, der tager opgaven som flagpost, og gør lidt mere ud af at forklare hvor vigtige de egentlig er på banerne, og samtidigt sætter dem endnu bedre ind i, hvordan de skal klare opgaven, når de er på deres poster.

crossbladet.dk

Tak fordi du læser med på Crossbladet.dk - Du kan læse mere om, hvem "vi" er, samt finde vores kontakt information på siden OM Crossbladet.dk
Back to top button
Crossbladet.dk